Rijec po rijec: Serbo Rastoder,
istoricar
Crna
Gora lider multietnickog drustva na Balkanu
Manjinski narodu su pokazali
i dokazali da im je Crna Gora optimalan drzavni okvir unutar
kojeg vide svoju perspektivu
Da li su Muslimani,
Muslimani-Bosnjaci, Bosnjaci poseban narod u odnosu na one u
Bosni, Srbiji i drugim bivsim jugoslovenskim republikama, koji
su se ranije nacionalno jedinstveno iskazivali kao
“muslimani” - je pitanje o kojem se razgovaralo na nedavno
odrzanom okruglom stolu u Podgorici. To je bio i povod za
razgovor sa prof. dr Serbom Rastoderom, istoricarom, inace,
predsjedavajucim Foruma Muslimana-Bosnjaka Crne Gore.
“Muslimani/Bosnjaci - kako
vam je ime?” naziv je nedavno odrzanog okruglog stola u
Podgorici. S obzirom da je ime prva oznaka identiteta, mozete li
ukratko pojasniti sustinsko znacenje, odredjenje i jednog i
drugog naziva?
- Pojam “musliman” se
upotrebljava za sve pripadnike islamske vjere i on doslovno
znaci PREDATI SE BOGU. U tom smilu “musliman” moze biti i
jeste i Turcin, Iranac, Iracanin, Albanac i svaki drugi
pripadnik islamske vjere. I mozda nista drugo vise ne definise
(ne)zrelost jednog entiteta od velicine slova kojom je on
navodno iskazuje i koja ga odredjuje. Takvo konfesionalno ime je
pretoceno u nacionalno jer je na HH sjednici CK BiH (17. Á
1968) i od tada je ovo ime i u Crnoj Gori dobilo i statisticku
verifikaciju, sto se moze pratiti kroz popise 1971, 1981. i
1991. Djilas je kasnije objasnjavao da je to ime uzeto zato sto
je u perspektivi trebalo da generise nacionalno
samoidentifikovanje “Muslimana” ili u Srbe ili u Hrvate
imajuci na umu prevashodno bosanski kontekst ovoga pitanja. Na
Bosnjackom saboru 28. septembra 1993. godine Muslimani Bosne i
Hercegovine su se opredijelili za naziv “Bosnjak” kao
nacionalnu odrednicu. Ime “Musliman” je s pravom vezivano
iskljucivo za religiju, odnosno “tursku vjeru”, odnosno za
religiju “okupatora”.
Ime “Bosnjak” je kasnije
prihvatio i najveci dio onih, koji su se na popisima ranije
samoidentifikovali kao “Muslimani” i u BiH, Sloveniji,
Hrvatskoj i Kosovu. Cak je i u “Kostunicinoj Srbiji”, koja
se nije odlikovala pricom o “multinacionalnosti i
multikulturi” to ime verifikovano na popisu i to u procentu u
kojem se oko 90 odsto ranijih “Muslimana”, sada nacionalno
izjasnilo kao “Bosnjaci”. Jedino se u Crnoj Gori jos uvijek
vodi rasprava o necemu sto je temeljno ljudsko pravo, sloboda
izbora ili konvencije.
Sa skupa je proklamovana i
deklaracija u kojoj se ime Musliman preimenuje u Bosnjak. Na to
je reagovala Matica muslimanska. Da li ta razlika postoji u
shvatanju identiteta ili je nesto drugo u pitanju?
- Radi se samo o tome da je 138
potpisnika Deklaracije i ucesnika skupa sebe nacionalno
samoidentifikovalo bez ambicije ili iluzije da bilo kome bilo
sto namece, propisuje ili arbitrira. Naravno, reagovala je
Matica muslimanska. I logicno je sto je reagovala. Ona je zato i
stvorena. To je jedina NVO u Crnoj Gori koja svoja saopstenja
objavljuje na istoj strani drzavnih novina gdje i politicke
stranke. I njena moc ne proizilazi iz njenog znacaja,
intelektualne snage ili brojnosti, jer se ona uvijek potpisuje
kao “institucija”. Zato sto znamo da je spisak onih koji su
je napustili uvijek veci od onoga u ime kojeg se potpisuje.
“Institucija” predstavlja i “komisiju za crnogorski
patriotizam” i “biro za izdavanje nacionalnog atesta” i
“verifikacionu komisiju za legitimitet i legalitet “, i
“komisiju za ideolosku pravovjernost uoci izbora”, a bogami
oni koji je bolje poznaju, tvrde da je i strucni tim za kamatne
stope ili zajmove pod hipotekom. “Institucija” je poznata
kao zagovornik planetarne muslimanske nacije i uziva simpatije
kod jednog dijela neobavijestene crnogorske javnosti. Zato je
moram izvorno citirati u njenim egzaltiranim poducavanjima moje
malenkosti: “...Profesor istorije bi trebao da zna da
postoji MUSLIMANSKA NACIJA kao jedna od svjetskih nacija svih
Muslimana, koja je promovisana clanom IV Povelje Organizacije
islamske konferencije koja okuplja vise od 55 drzava.. “.
(Publika, cetvrtak 27. mart str. 6). Dakle, teoreticari
planetarne muslimanske nacije hoce da nam kazu da mi nemamo
nista zajednicko sa “Muslimanima” iz bivse SFRJ, ali zato
imamo sa Malezijcima, Kurdima, Irancima, Avganistancima,
Kuvajcanima itd. I to bezocno pakuju u “crnogorski
patriotizam”, sireci famu o “velikobosnjackoj asimilaciji”
i pri tome svjesno precutkuju da su potpisnici Deklaracije skoro
svi poslanici iz redova vladajucih stranaka, ministri i
najugledniji intelektualci i uopste intelektualna, politicka i
obrazovna elita ovoga naroda.
Umjesto argumenata
“institucija” pokrece kampanju u maniru sest mjesnih
zajednica. Pri tome sire jednu laz, kojoj ste i Vi podlegli.
Dakle, ne radi se o “preimenovanju” niti na to bilo ko ima
pravo, vec o pravu slobodnog izjasnjavanja koje pripada
pojedincu. Na skupu je samo konstatovano da nacionalna odrednica
“Musliman” vise ne postoji kao relavantan statisticki iskaz
na prostoru bivse SFRJ, te da u tom smislu postaje besmislena
dilema “Musliman “ili “Bosnjak”, “Musliman-Bosnjak”,
vec samo “Bosnjak “ili “Crnogorac”, “Bosnjak” ili
“Srbin”... Pravo na izbor pripada pojedincu i u tom smislu
ne vidim razloga za nervozu, posebno kod onih koji za sebe tvrde
da su veci katolici od pape. Mislim da je ovdje problem sto im
papa ne vjeruje da su katolici?!
Podsjeticu Vas da sam
svojevremeno jednom politicaru koji je imao potrebe da testira
ovu populaciju i njihov crnogorski patriotizam upakovan u
stranacki program, insinuirajuci pri tom da im je kako ce
glasati poruceno sa strane, savjetovao: “Lako cemo za Gusinje,
pripazi ti Cetinje”. Sada bih mozda svima onima koji iz
neznanja nedavno usvojenu Deklaraciju tumace u kontekstu
crnogorske drzavotvorne ideje i to mjere prevashodno stranackim
arsinom porucio: “Rozaje je ipak najcrnogorskiji grad”.
Sustina je samo u tome sto “institucija” tvrdi da su
“autohtonoj muslimanskoj naciji u Crnoj Gori” blizi
Avganistanci, Pakistanci, Malezijci i ostali “iz 55
zemalja”, dok mi isticemo da smo sa onima koji su se u bivsoj
SFRJ nacionalno iskazivali kao “Muslimani” uvijek bili isto,
bar po imenu. I da su nam u etnickom smislu blizi Crnogorci,
Srbi, Hrvati i uopste narodi slovenskog porijekla od onih “iz
55 zemalja”. I da je glupo praviti “etnopark” u Crnoj Gori
od dijela istog naroda koji je u svim drzavama nastalim na
prostoru bivse SFRJ na popisima i u svim medjunarodnim
dokumentima verifikovao nacionalno ime “Bosnjak”. Ponavljam
da to znaci da se treba nacionalno samoidentifikovati shodno
subjektivnom osjecanju, i da u tom smislu moraju vaziti ista
pravila za sve. Naravno, kako za one koji uvijek imaju potrebu
da budu “neciji”, pa bilo to da su “crnogorski”,
“srpski” “podgoricki”, “barski”
“trocetvrtinski”, “polovicni” kako je u Skupstini
izjavljivao sekretar “institucije”, tako i za one koji su
apsolutno svjesni da ce biti postovani u mjeri u kojoj postuju
sami sebe. Treba ih relaksirati i cinjenicom da savremeni
demokratski standardi vise ne poznaju rubrike u kojoj bi se
upisivala jedna od ponudjenih nacionalnosti, kako je to uvijek
bilo do sada, vec prazna rubrika u kojoj svako upisuje
subjektivno osjecanje nacionalne pripadnosti kao izbor i
temeljno ljudsko pravo.
Raspadom SRJ
Muslimani/Bosnjaci u Srbiji i Crnoj Gori su sa ustavno pravnog
stanovista izgubili status nacije i mjesto konstitutivnog
naroda. Kako Ustavna povelja regulise zastitu manjinskih prava?
- Saglasno odredbama clana 8.
Povelje donijeta je i Povelja o ljudskim i manjinskim pravima,
koja cini sastavni dio ustavnog poretka novoformirane drzavne
zajednice i koja na cjelovit nacin regulise ovu oblast. Clanom
2. Povelje je propisano da se ljudska i manjinska prava
zajamcena poveljom neposredno uredjuju, obezbjedjuju i stite
ustavima, zakonima i politikom drzava clanica. Iz ove odredbe
jasno proizilazi da ce se manjinska prava urediti ustavom i
zakonima. U tom smislu, od posebnog je znacaja glava III kojom
se regulisu kako individualna, tako i kolektivna prava
nacionalnih manjina. U clanu 47. stav 3. Povelje je propisano da
kolektivna prava podrazumijevaju da pripadnici nacionalnih
manjina neposredno ili preko svojih izabranih predstavnika,
ucestvuju u procesu odlucivanja o pojedinim pitanjima koja su
vezana za njihovu kulturu, obrazovanje informisanje i upotrebu
jezika i pisma, u skladu sa zakonom, te da radi ostvarivanja
ovih prava nacionalne manjine mogu obrazovati svoju samoupravu i
izabrati nacionalne savjete u skladu sa zakonom. Dalje, u cl. 52
su pored ostalih propisana i posebna prava nacionalnih manjina,
kao sto su izrazavanje, cuvanje, njegovanje, razvijanje i javno
ispoljavanje nacionalne i etnicke, kulturne i vjerske
posebnosti; na odredjeni broj mandata u Skupstini drzave clanice
i Skupstini Srbije i Crne Gore, polazeci od principa neposredne
reprezentacije, saglasno zakonima drzava clanica; na
odgovarajucu zastupljenost u javnim sluzbama, organima vlasti i
lokalne samouprave, na nacin i postupak utvrdjen zakonom.
Mislim da postoji dosta sirok
pravni osnov unutar kojeg bi politicke elite mogle u perspektivi
da nivo ovih prava situiraju u jedan konkretan zivotni kontekst,
koji ce dodatno ojacati unutrasnju harmoniju drustva u Crnoj
Gori. Tako ce ona zadrzati poziciju lidera multietnickog drustva
na Balkanu, sto joj je svih prethodnih godina bio najaci ulog u
raspodjeli evropske dividende. U tom smislu, manjinski narodi su
pokazali i dokazali da im je Crna Gora optimalan drzavni okvir
unutar kojeg vide svoju perspektivu.
Trauma
Kako gledate na
drzavnu zajednicu Srbije i Crne Gore i koliko je moguc njen
opstanak na duzi period?
- Mogu samo da
ponovim ono sto sam bezbroj puta izjavio imajuci na umu fizicku
disproporciju drzava clanica. Ravnopravna Crna Gora je nepravda
prema Srbiji, neravnopravna Crna Gora je trauma i Crne Gore i
Srbije.
Postovanje od
kralja
Interesantno je
da je Islamska zajednica u Crnoj Gori najstarija institucija tog
karaktera na Balkanu, osnovana 1878. cetiri godine prije slicne
u BiH. Kakav je tada bio polozaj islamiziranog stanovnistva u
nezavisnoj crnogorskoj drzavi?
- Takodje je manje
poznato da se crnogorska drzava poslije 1878. godine relativno
toleratno odnosila prema svojim podanicima “muhamedanske
vjere”, koje je crnogorski kralj Nikola smatrao “bracom po
jeziku i krvi”. Kralj Nikola je znao da oni imaju svoju
“bracu” i van granica crnogorske drzave, pa je
“muhamedance” oslobodio obaveze sluzenja vojske, da ih ne bi
dovodio u poziciju obaveze vojevanja protiv “istovjernika”.
Umjesto toga oni su placali poseban porez “nizamiju” i u tom
smislu kralj Nikola je bio sigurno dalekovidiji i humaniji od
nekih “kraljeva” s kraja HH vijeka. Uz navedeno, treba imati
na umu da je Islamska zajednica u Crnoj Gori najstarija
institucija tog karaktera na Balkanu, osnovana 1878. godine,
cetiri godine prije slicne institucije u BiH. Trojica “muftija
crnogorskih muslimana”, kako im je zvanicno glasila titula
(Hilmi Suli, Mustafa Tikvesalija i Murteza Karadjuzovic), a
posebno ovaj potonji, bili su ujedno i clanovi najvisih drzavnih
tijela u crnogorskoj drzavi. Tragom tih istorijskih iskustava
Islamska zajednica je danas jedina vjerska zajednica ciji se
prostor duhovne jurisdikcije podudara s prostorom crnogorske
drzavne teritorije. Vjerujemo, da ce najnovija istrazivanja,
koja ce uskoro biti dostupna siroj naucnoj javnosti, pokazati da
masovno pokrstavanje muslimanskog zivlja i siroka zloupotreba
vlasti u balkanskim ratovima 1912/1913. nije bila inspirisana
drzavnom politikom kreiranom na Cetinju, vec motivima
zloupotrebe lokalnog cinovnistva pothranjivanim tada uveliko
prisutnim ideologijama. Naravno, svu ovu pricu o polozaju
islamiziranog stanovnistva slovenskog porijekla u samostalnoj
crnogorskoj drzavi, koje je od 1878. do 1971. godine
prepoznavano samo kao poseban vjerski entitet, ne treba
idealizovati, ali nece biti naodmet podsjetiti da je tada bilo
nezamislivo ubistvo nenaoruzanog covjeka ili bilo kakvo
nepocinstvo prema civilnom stanovnistvu, a posebno bi bilo
nezamislivo da se sa tim neko hvali, dobije za to “medalju”
ili atribut “patriote”.
Olivera Ugrin
Pobjeda
|