Gusinje i Plav


Učešće prof. Ibrahima Rekovića u kontakt emisiji bošnjačkog radija "Muslimanski Glas" iz Njujorka,
u petak l7.lo 2oo3. godine sa početkom u o,3 sahata.

Dž. Hot- Dugi niz godina Vi kao Bošnjački stvaralac iz oblasti slikarstva poznati ste ne samo u Plavu već u Crnoj Gori i šire kao ličnost koja je dio svog života i rada posvetila izgradnji i afirmaciji Bosnjaštva i jačanju njegovog identiteta i integriteta u svim segmentima. S ove distance, kako ocjenjujete taj period uspješnim ili drugačije ?

I.Reković.Najprije želim da se Vama zahvalim, što ste mi pružili priliku da učestvujem u ovoj emisiji i da Vaše cijenjene slušaoce, a meni drage Plavljane i Gusinjane najiskrenije poselamim i poželim licnu i porodičnu sreću, dobro zdravlje uspjehe u radu.
Sama činjenica da je Vaše opredjeljenje da vodite ovaj razgovor sa mnom, nadam se, govori da sam u dosadašnjem likovnom stvaralaštvu političkom radu, dao, makar, odredjeni doprinos afirmaciji Bošnjaštva i njegovog identiteta i integriteta.
Opredjeljujući se za Zavičaj, kao moju motivsku preokupaciju u likovnom stvaralaštvu, ja se ni politički nijesam od njega naroda kojem pripadam nijesam odvajao.
Kao jedan od rijetkih intelektualaca Muslimana u Plavu sam aktivan u političkom životu naše Opštine od l966. godine. Ni jedna funkcija, i ako ih je bilo dosta i visoko rangiranih me nije "zavela" da se odvojim od svojeg naroda i njegovih problema. Sjećam se da sam, i ako mlad, kao predsjednik OKSSRN, pred popis stanovništva l97l. godine na jednom pripremnom sastanku u Opštini, odmah nakon Predsjednika Huseina Bašića ja izjasnio kao Musliman u nacionalnom smislu. To sam ja, a i ostali prisutni prihvatili kao ponudjeno rješenje, koje je bilo bolje od dotadašnjeg. Do tada su nama nudjena imena za nacionalnu pripadnost. Crnogorac , Neopredijeljen, Jugosloven, bez ili islamske vjere. Nijesmo ni bili u prilici da se i o ponudjenim imanima opredjeljujemo, nego je to, najčešće, zavisilo od potrebe aktuelne Vlasti i samih popisivača.
Od tada, pa sada moja nastojanja su da se kroz likovno izražavanje i kroz sakupljanje kulturno-historijske baštine bavim našim razlikama od drugih, koje su nas činele posebnim, ali nas nijesu odvajale od njih.
Moje stavove o nacionalnom identitetu integritetu sam javno i jasno saopštavao na mjestima gdje je trebalo, tako da nikada i ni za koga nijesam bio nepoznanica u nacionalnom smislu. Moje stavove o Bošnjaštvu sam, nakon sveBošnjačkog Sabora u Sarajevu iznosio i u raspravama i u prigodnim prilikama za to, a i u raznim listovima.
Znam da sam sve to radio dobronamjerno, a dali i uspješno to ne znam. Za to je, ipak, bitnije čuti mišljenje drugih.

Dž. Hot- U Crnoj Gori medju našim narodom vec duže aktuelna su pitanja dileme kako se nacionalno opredijeliti. Bosna i Hercegovina, dio Sandzaka, u Srbiji, naši u Makedoniji, već su se opredijelili kao Bošnjaci. Kako stoje stvari u vezi opredjeljenja našeg naroda u Plavu i Gusinju i Crnoj Gori u vezi Bošnjaštva ?

I.Reković.Tačno je da kod našega naroda kako u Plavu Gusinju, tako u Crnoj Gori, naćalost, još postoje odredjene nedoumice, zabune i dileme u vezi nacionalnog izjašnjavanja u predstojećem popisu. Te dileme ili izgovori, dolaze jednim dijelom i od toga što je sadašnji naziv Musliman sa velikim M u upotrebi od l97l. godine i ako je tada uveden kao privremeno rješenje, ono je i dalje na snagu i narod je nekako navikao na njega. I tada je to rješenje bilo bez naše saglasnosti, navodno kao privremeno, ali veoma sračunato, jer je to bila najefikasnija brana Bošnjaštvu, koje bi dobilo imenom Bošnjak.
Dugo vremena smo živjeli u Komunističkom sistemu, u Jugoslaviji sa Titom i bez njega, ali to više niko ne pominje. Tako se treba osloboditi i ovoga imena za nas nacionalni identitet i prihvatiti ovo koje je bilo i jeste pravo ime za naš narod.
Ako smo do raspada SFRJ bili konstitutivni narod sa jednim imenom Musliman od Triglava do Djevdjelije i ako je od l992. godine za taj isti narod prihvaćen naziv BOŠNJAK, pitam se kakvi su razlozi da jedino u Crnoj Gori mi ostanemo sa imenom, koje označava vjersku a ne narodnosnu pripadnost.
Cesto se Bošnjaštvo poistovjećuje sa Bosnom, što je greška, jer Bošnjak ne mora biti iz Bosne niti živjeti u Bosni.Ako bi tu logiku primijenili na druge onda u Crnoj Gori nebi imalo Srba, Hrvata, Albanaca i drugih. Makar ne u mjeri koliko se nacionalno izjašnjavaju. Kada se neko od naših komsija koji nije iz Srbije niti živi u njoj izjasni kao Srbin, to nam je normalno. Kada se mi izjašnjavamo kao Bošnjaci, odmah nam se to osporava pitanjima; otkuda sad to MI BOŠNJACI. Nažalost ta sporenja dolaze, većinom, od ljudi iz naše nacionalne strukture, koji to rade iz, njima znanih, interesa i odradjuju dobijene "domaće zadatke", od čijeg uspjeha zavise njihova dalja partijska i drzavna napredovanja.
U tom stvaranju zabuna i dilema kod našeg naroda, pored "istaknutih" partijskih pojedinaca, zadnjih nekoliko godina je veoma aktivna Matica Muslimana i njen agilni čelnik, koji čak prijeti i priziva Drzavne Organe da se i oni stave na njegovu stranu i oštro krivično kazne sve one koji su se u martu mjesecu ove godine drznuli da potpišu nekakvu Deklaraciju o nacionalnom imenu Bošnjak za nas narod. Eto taj vitez je osjetio da sam niti njegova Matica nemogu da spase Crnu Goru od najezde Bošnjaštva i Bošnjaka, te druge priziva u pomoć. Mislim da je i njemu i njegovim nalogodavcima uputnije da odbranu Crne Gore usmjeri u sasvim drugom pravcu i od drugih. Neka u tome računa i na našu podršku.

Dž. Hot- Jedan zvaničnik Crnogorske vlasti nedavno je u razgovoru sa predstavnicima Kongresa Bošnjaka Amerike i Kanade izjavio da u novembarskom popisu stanovništva, koji će biti u Crnoj Gori od ol. Do l5. Novembra 2oo3. godine, stvar je našeg naroda kako će se izjasniti.Ako se izjasne kao Bošnjaci poštivat će njihovu volju. Dakle Bošnjaci trebaju da priznaju sami sebe. Šta nam možete konkretno reći u vezi s tim ?

I.Reković.Nesporno je da ni jedan zvaničnik Crnogorske Vlasti i politike, neće javno izjaviti drugacije. To su isto 2ool. Godine rekli tadašnji Predsjednik Republike Milo Djukanović u Rožajama i ove godine kandidat za Predsjednika Republike Filip Vujanović u Plavu. Takve izjave su, za one koji ne znaju, za maloljetne i maloumne lijepe, jer ne znaju da uoče razliku izmedju javno izrečenog i obećanoga od onoga šta se dešava u praksi.
I do sada smo imali jedinstveno nacionalno opredjeljenje, sa malim izuzecima, ali se uvažavala volja i pravo pojedinaca, vjerovatno kao nagrada za učinjene " usluge", dok se kod donošenja i usvajanja zakonske regulative zaštite kolektivnih prava za nas narod stalno odustajalo, čime nam je davano do znanja da zvanična Vlast nema namjeru da nas u tome izjednači sa ostalima u Republici.
I ako ne znam o kojoj se to ličnosti radi, znam sigurno da i ona zna za ove zakulisne radnje koje se trenutno rade u sredinama sa Bošnjačkim stanovništvom.
Bez organizovanog pritiska Državnih Partijskih organa na naše Bošnjačko tijelo i izborna i popisna "slika" bi bila sasvim drugačija i puno realnija. Ta "volja" naših ljudi u izborima je, do sada, dobijana na neprincipijelan način. Ucjenama, prijetnjama, nerealnim obećanjima, a nerijetko, parama. Takav metod ce se, računam , ako već nije i sada u vrijeme popisa primijeniti, tako da ce konačan ishod zavisiti od inteziteta pritisaka, a ne od ličnog opredjeljenja.
Zato treba pozvati gradjane, ne samo Bošnjake, da više ne nasijedaju na takve metode, da se nacionalno izjasne kako se stvarno osjećaju, a ne kako kome trenutno odgovara. Neka priznaju sami sebe, da bi ih i drugi i priznali i uvažavali u buduće kao značajan factor, a ne kao tijesto pogodno za oblikovanje u željene tjestenine. Ili monetu za potkusurivanje.

Dž. Hot- Šta se konkretno dobija u stvarnom i pravnom smislu riječi ako se većina Muslimanskog naroda recimo 6o-7o% izjasne nacionalno kao Bošnjaci, a šta se moze izgubiti ako se izjasne suprotno kao Muslimani i tome slično ?

I.Reković.Ako se naš narod u većini izjasni i opredijeli za ime Bošnjak, to ce biti jasan znak aktuelnoj Vlasti da se Bošnjačko nacionalno biće konsolidovalo i da kao takvo predstavlja Faktor koji u presudnim trenucima može biti od bitnog uticaja na ukupne prilike u Crnoj Gori. Prinudno bi morali da ga uvažavaju i da mu za davanje podrške usvajaju zahtjeve oko zakonske regulative oko kolektivnih prava i njihove zaštite. Ako se pak desi da se izjasne većinski kao Muslimani, trenutno se ne gubi ništa jer se mora nešto imati da bi se izgubilo. Gubi se na duze staze, jer cemo ostati i biti jedino mjesto na svijetu u kojem žive ljudi sa nacionalnim imenom Musliman.
Sada je ovaj popis potpuno ispolitizovan, prema riječima Rifata Rastodera potpredsjednika SDP i republičkog Parlamenta postoje i sumnje da može biti i zloupotrijebljen sa ciljem da ni jedna opcija ne dobije više od polovine ili više od 8% od ukupnog broja gradjana Crne Gore,kako nebi stekli pravo na zakonsku regulative kolektivnih prava za naš narod.

Dž. Hot--Kako je raspoloženje medju našim narodom u Plavu i Gusinju pred sami popis i dali naš narod ima realnu sliku o tome da su zaista nacionalno Bošnjaci, a da je musliman vjerska pripadnost i da su to dva različita pojma koja odredjuju biće Bošnjaka u cjelini?

I.Reković.Kako se približava vrijeme popisa, to se i pojačava tempo razno raznih pritisaka uz vještački stvorenu dilemu o nacionalnom imenu i vjerskoj pripadnosti. Jedan od najočiglednijih primjera politizovanja popisa je i odredjivanje opštinskih popisnih komisaja od strane Republičkog organa za statistiku. Konkretno u Plavu gdje je nacionalni sastav stanovnistva odprilike 52% Muslimana Bošnjaka i po oko dvadesetak % Albanaca i Crnogoraca u Opštinsku popisnu komisiju imenovano je sedam članova, od kojih su tri Muslimana-Bošnjaka jedan Albanac i tri Crnogorca -Srbina. U toj komisiji odnosno od ove trojice Muslimana Bošnjaka samo se jedan izjašnjava nacionalno kao Bošnjak a ostala dvojica, po partiskoj direktivi, kao Muslimani.Ta i takva opštinska komisija treba da odredi instruktore i popisivače, koji ce naravno biti pripadnici gradjanskih partija i normalno sugestivno djelovati na gradjane da se nacionalno izjašnjavaju kako trenutno više odgovara aktuelnoj vlasti nego njihovom ličnom opredjeljenju .

Dž. Hot-Mada je možda suvišno pitanje kako ćeš ti i tvoja porodica, rodbina i prijatelji se upisati na ovom novembarskom popisu stanovništva u Crnoj Gori ?

I.Reković.Nadam se da su vaši cijenjeni slušaoci, iz dosadašnje moje priče, mogli da sami izvedu zaključak kako ću se ja nacionalno odrediti u ovom popisu . No, da ne ostanem nedorečen od svebošnjackog Sabora održanog prije desetak godina u Sarajevu ja se na svakom mjestu i u svakoj prilici, usmeno i pismeno izjašnjavam kao BOŠNJAK .To moje opredjeljenje i razlozi za njega su poznati i članovima moje porodice, rodbine i prijateljima te računam da će me slijediti u tome .

Dž. Hot-S obzirom da ovu emisiju sluša veliki broj naših zemljaka iz Plava i Gusinja i drugih mjesta iz Crne Gore, šta biste im mogli poručiti i sugerisati u vezi novembarskog popisa?

I.Reković.U odgovoru na vaše pitanje poslužit ć;u se nedavnim primjerima , kada se naša republiččka vlast, u nedostatku sigurnih a slobodan sam reći i najjeftinijih glasova na izborima za Parlament i Predsjednika Republike, sjetila vas iz dijaspore i poslala avione za one iz zapadno evropskih zemalja. Oni su to olako i nepromišljeno prihvatili. Pohitali su da dodju i dali glasove one, čijim su zaslugama kao i većina vas tamo, rasuti po svijetu. U koliko aktuelna vlast procijeni da nema dovoljno Crno Goraca, potrudit ce se da opet pošalju avione za njih da bi njihovim brojem popunili potrebnu kvotu. Oni će im se pišući se kako vlast želi odužiti za to .
Ako su gradjani u Plavu i Gusinju, nažalost često prinudjeni da iz ekonomskih i bezbjedonosnih razloga prihvate razne metode pritisaka, ucjena, prijetnji i novanih obecanja, to na sreću nije slučaj i sa vama jer ste i ekonomski i bezbjedonosno nezavisni. Zato pozovite vaše ukućane u Plavu i Gusinju, dostavite im lične podatke i kažite kako da vas nacionalno pišu, te da se tako i oni izjasne. Mislim da je to vaša i obaveza i dužnost, jer Bošnjak ne treba biti samo u dijaspori nego i u zavičaju . To ime odnosno nacionalno odredjenje može da nosi i u Bosni i u Srbiji i u Sloveniji i u Hrvatskoj i u Makedoniji i u Sandžaku i na Kosovu i širom svijeta , dok se sa imenom Musliman nemože nacionalno identifikovati nigdje u svijetu izuzev u Crnoj Gori .

17.10.2003.god. Ibrahim Reković


Urednici

Saradnici


Contact us | P-G Studenti | Knjiga Gostiju | Chatroom | Vijesti P-G | Glavna Stranica
Copyright © 2002 Gusinje-Plav.com